Fotograf Gallery

Make Voices Be Heard: Chapter One


Zahájení: 3. 10. 2024, 19:00
Noemi Smolík, Adam Vačkář

První kapitola Fotograf Festivalu představuje práce dvou umělců. Rozsáhlá instalace Donetsk Syndrome Diagrammatic, na níž Paul Chaney, umělec pocházející z Velké Británie, začal pracovat 2017 během svého pobytu na Ukrajině, byla původně určena pro platformu Izolyatsia v Doněcku, která se již kvůli válce nemohla uskutečnit. Chaney tuto instalaci rekonstruuje na velkoplošném diagramu a doplňuje ji o další poznatky z jeho průzkumu týkajícího se 14 bilionů let dlouhého vývoje jedné z nejbohatších oblastí světa na nerostné suroviny. Od roku 1917 se tato oblast nacházela pětkrát ve válce. Výsledkem byla krize identity obyvatel, která umožnila ruskou infiltraci a destabilizaci, jež kulminovala v současné válce mezi Ukrajinou a Ruskou federací.

Ve spodní místnosti galerie instalaci doplňuje projekce 21minutového černobílého filmu Spider’s Envy z roku 2022 od albánského umělce Genti Koriniho. Ve filmu jde ve fascinujícím dialogu mezi umělcem a kritikem o vztah moderny preferující abstraktní umění a individualismus a socialistických představ o „novém člověku“ a o umělecký realismus jako opozici k buržoaznímu dekadentnímu umění. Uprostřed ruin moderní architektury se vyvíjí strhující dialog, který neztrácí na aktuálnosti a který je doprovázen ikonickými snímky modernistické architektury. Dialog se opírá o texty albánského historika umění Alfreda Uçiho.

Vystavující: 
Paul Chaney
Genti Korini

Kurátorující:
Noemi Smolík & Adam Vačkář

Srdečně vás zveme na vernisáž, která je zároveň slavnostním zahájením letošního ročníku Fotograf Festivalu. Součástí večera bude také křest nového, tematicky spojeného Fotograf Magazínu.

 

Fotograf Festival #14
Výstavní část čtrnáctého ročníku Fotograf Festivalu „Make Voices Be Heard“ propůjčuje hlasy umělkyním a umělcům, kteří ve svých filmech, instalacích, performancích, fotografiích a obrazech tematizují jednak rasismus vůči různým etnickým, náboženským a LGBTQIA+ skupinám a jednak následky kolonialismu a koloniálního myšlení, jehož předpokladem je rasismus, a to v zemích střední a východní Evropy a střední Asie, které byly pod vlivem bývalého Sovětského svazu. Výstavní projekt je rozdělen do čtyř kapitol a uskuteční se ve čtyřech galerijních prostorách v Praze, ve Fotograf Gallery, v galeriích etc. a hunt kastner a v MeetFactory.

Více o festivalu najdete zde.

— Paul Chaney – Donetsk Syndrome Diagrammatic, 2011 do současnosti.
— Genti Korini – Spider’s Envy, 2022, film, 21 min.

Podporují

Projekt Fotograf Gallery je realizován s finanční podporou  Ministerstva kultury České republiky a v roce 2021 je podporován grantem Hl. m. Prahy ve výši 630 000 Kč.