„´Nehledáme alegorii světa, ale hledáme svět pro tuto alegorii.´ Řekla Hyena. Hyena ovládá vše, ale je uvězněna v rámci systému a daných pravidel. Hyena žije v ZOO. Je zlá a nemůže za to, jsou tu přeci mnohem větší a přirozenější zla. Medvěd. Postava Medvěda je z viditelného a zřejmého světa, kde všechny síly, i ty obrovské, podléhají poznaným zákonům. Ale za ním je ještě jeden svět. Svět táhel, vláken, záhybů a šeptání. Svět hyena. Svět nabitý egem a vůlí moci. Svět plný smíchu a jemných náznaků. Hyena ví, že je snadné zbavit se klece, ale směje se, vždyť tady je doma.“
Videa a performance Ladislava Vondráka (*1975) se vyznačují neobvyklou razancí a tělesností. Témata jako zmocňování, moc, ovládání či podřízení se jsou v nich líčeny jako alegorie nasycené testosteronem, nátlakem, sadismem a masochismem. Výstava nových Vondrákových videí Naznakvznikla ve spolupráci s Ateliérem fotografie na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze.
Jiří Ptáček