Milan Mikuláštík
— Makapansgat Project Excerpt: from the History of Photography


Zahájení: čtvrtek 8. června od 18 hodin

Po technické stránce Milan Mikuláštík řeší své koláže vždy stejně: obličej na fotce zakryje tváří z kamínku a nový obrázek zveřejní na internetu. Různější je „znovuobjevování“ významů, kterého tímto rutinním aktem dosahuje. V obecné rovině jeho Makapansgat Project osciluje mezi komentáři aktuálních událostí a upozorňováním na roli obrazů v utváření naší představy o světě. V billboardu pro chodbu Fotograf Gallery ovšem výběr tematicky zúžil, aby se vztáhl k dějinám fotografie.

fb

— Celý článek

Tomáš Hrůza
— Nejistý vývoj


Zahájení: čtvrtek 8. června od 18 hodin
Curator: Jiří Ptáček

Tomáš Hrůza (*1979) patří k druhu „fotografů-sběračů“, jakéhosi protějšku mýtických „fotografů-lovců“. Materiál ke svým výstavám shromažďuje pozvolně, ze „zjevení“, která se k němu dostavují na cestách absolvovaných v rolích menšinově založeného turisty, bezcílného poutníka, dobrovolného nomáda či poloprofesionálního řidiče. K jeho romantismu vždy patřila sympatie k magickému a mimosmyslovému.

fb

— Celý článek

Fotograf Magazine

Křest    

Křest časopisu Fotograf #29
— Kontemplace

čtvrtek 8. 6. od 19 hodin

Ve střední a východní Evropě je tradice kontemplativní fotografie obzvláště silná. Jsou to často také umělci konceptualisté či performeři, kteří se snaží o osobitou formu souznění sebe sama se zvoleným prostorem prostřednictvím meditativních akcí spojených s přírodními rytmy, s přírodou jako ateliérem pro jejich záměr. Ve všech těchto přístupech je významným faktor času. Jde často o rituální opakování obdobných přístupů, kdy čas a stálý posun v rámci životního rytmu protagonistů neustále mění výchozí situace, zároveň však je zde patrný jednotný řád, který vévodí výslednému pocitu z jednotlivých fotografií a celých cyklů.

Fotograf Gallery

Výstava    

Vladimír Havlík
— Peak Performance

Na svém facebookovém profilu si Vladimír Havlík (1959) připojil pod jméno charakteristiku „old performer“. Co to znamená být „starým performerem“? Výstava ve Fotograf Gallery sleduje Havlíkovu soudobou praxi na pozadí jeho akcí z konce 70. let minulého století a následující dekády. Praxi, při níž pohlíží na vlastní minulost, přehodnocuje ji a nechává přehodnocovat, ale zároveň z ní těží možnosti pro současnost. Havlíkovo působení na poli akčního umění v minulosti mělo mizivé institucionální zázemí. Jeho současné „postperformance“ jakoby měly navázat na nepodmíněnost a spontaneitu, která tehdy jeho akce provázela. Zároveň jsou sebeironickými komentáři k vlastní umělecké identitě. Pravděpodobně tak jako přízvizko „old performer“.

fb

Fotograf Gallery

Výstava    

Rudolf Skopec
— Bez názvu

Již během studií v Ateliéru fotografie pražské VŠUP se Rudolf Skopec (1989) profiloval jako autor robustních puzzle ze zvlněných svitků černobílého fotopapíru. Působivost jeho děl se zakládala na součinu materiálových kvalit a rozměru kompozice, „tělesných“ námětů a humpoláckého technického provedení. Výchozím snímkem výstavy ve Fotograf Gallery je fotografie interiéru blíže nespecifikované architektury. Rudolf Skopec rozvíjí vztahy mezi jejím konstrukční skladbou a tektonickými poruchami přivoděnými konfigurací fotopapírů a mezi původním a nově utvářeným prostorem architektury i fotografie. Architekturu odpoutává od jejích časoprostorových souřadnic i fyzikální podmíněnosti – a v neposlední řadě klade důraz na vztahy třetí dimenze ve fotografii k její trojrozměrné objektové parafrázi. Instalace ve Fotograf Gallery je proto vnitřně uzavřenou, neopakovatelnou sítí těchto a dalších relací.

fb

Fotograf Gallery

Výstava    

Valentýna Janů
— Paralepse

Velkoformátovým plakátem Valentýny Janů zahajuje Fotograf Gallery sérii prezentací v chodbě Školské 28. Autoři jsou u této plochy naproti vstupu do galerie vyzváni, aby pro ni vytvořili svébytný fotografický projekt, v němž se vyrovnají s nezvyklým umístěním mimo instituci na pomezí venkovního a vnitřního prostoru. Billboard „Paralepse“ studentky pražské FAMU Valentýny Janů (1994) vychází z role šiřitelů i příjemců zpráv, do které se na veřejnosti dostáváme záměrně i nevědomky doslova každodenně. Autorka inscenuje fotografie nositelů takových zpráv, obsah sdělení ale rozpracovává způsobem, kterým zbytňují paradoxy komunikace v informačně zahlušeném prostředí.

fb

Fotograf Gallery

Přednáška    

Edgar Schwarz a Zuzana Šrámková
— Komentovaná prohlídka

úterý 18. 4. od 18 hodin

Komentovaná prohlídka výstav Edgara Schwarze a Zuzany Šrámkové, dvou fotografů odlišně nahlížejících život v punkových komunitách Ostravy. Zatímco Šrámková objevuje obrazy uvnitř komunity usazené v jednom z domů na Spodní ulici v sociálně vyloučené oblasti města, pro Edgara Schwarze je společenství lidí okruhem kolem něj samého, v jehož středu vždy stojí on, žena, se kterou má milostný poměr, a zejména jeho vlastní eros, potměšilý nebo zlomyslný humor a na odiv dávané pohrdání konvencemi.

fb

Fotograf Gallery

Výstava    

Edgar Schwarz
— Triumph der Zerstörung

Edgar Schwarz je v současnosti známý zejména jako člen hudebních formací Schwarzprior a Wolf Trap. Mnozí již zapomněli, že byl rovněž fotografem. A tak trochu na to zapomněl i on sám. Ve Fotograf Gallery představujeme výběr Schwarzovy práce z různých časových období. Jejich deníkový charakter, podpořený častým užíváním polaroidu, by nás neměl zmást. Tyto technicky nekvalitní a sexuálně explicitní momentky nejsou nějakým domácím pornem, ale především manifestací libertínského životního stylu, při kterém jsou večírky i vztahy divočejší, ale díky tomu také tak intenzivní, a který lásku a intimitu – Schwarzova ústřední témata – bere absolutně vážně, nesmlouvavě a vždy včetně hrozby jejího zničení.

fb